KLASY III
POWTÓRZENIE Z CHEMII DO EGZAMINU GIMNAZJALNEGO
ZAGANIENIA DO OPRACOWAŃ ( „ściąg”)
„Świat substancji ”
– podstawowy sprzęt laboratoryjny
– substancje stałe, ciekłe i gazowe – fizyczne i chemiczne właściwości substancji
– otrzymywanie mieszanin substancji
– podział i rozdzielanie mieszanin niejednorodnych oraz jednorodnych
– rozdzielanie mieszanin
– pojęcie reakcji chemicznej substraty i produkty reakcji
– substancje proste i złożone
„Budowa atomu ”
– budowa rozmiary, masy i model atomu
– ważne pojęcia:
- proton
- neutron, elektron,
- powłoka elektronowa,
- liczba masowa,
- liczba atomowa,
- izotop,
- elektron walencyjny
– budowa układu okresowego, nazwy grup,
– zależność między budową atomu a położeniem w układzie okresowym
–
„Łączenie się pierwiastków I ”
– rodzaje wiązań chemicznych (atomowe, kowalencyjne spolaryzowane, jonowe)
– wzory strukturalne i sumaryczne ( ustalanie)
– wartościowość pierwiastków w związków chemicznych
„Łączenie się pierwiastków II”
– równania reakcji chemicznych
– substraty i produkty
– uzgadnianie równań reakcji chemicznych
– prawa chemiczne
„Woda i roztwory wodne”
– właściwości fizyczne wody (przemiany fizyczne)
– występowanie wody w przyrodzie
– budowa cząsteczki wody
– rozpuszczalność (co to jest, odczytywanie wykresów)
– czynniki mające wpływ na rozpuszczanie się substancji w wodzie
– rodzaje roztworów
– stężenie procentowe (definicja, wzór, zadania)
„Kwasy”
Należy:
– wyróżnić wzory kwasów spośród wzorów sumarycznych innych związków chemicznych
– wymienić właściwości fizyczne (charakterystyczne) i chemiczne (reaktywność) poznanych kwasów omówić budowę i skład pierwiastkowy cząsteczek poznanych kwasów zapisać nazwy ,wzory sumaryczne i strukturalne (kreskowe !!) poznanych kwasów oraz wodorotlenków
– podać wartościowość reszty kwasowej
– wskazać kwasy i zasady jako roztwory przewodzące prąd elektryczny
– podać metody otrzymywania poznanych kwasów tlenowych , beztlenowych zapisać i odczytać reakcje otrzymywania poznanych kwasów tlenowych i beztlenowych
– wyjaśnić pojęcia:
• kwasu
• dysocjacji elektrolitycznej,
• elektrolitu
• anionu (i nazwać go)
• kationu (i nazwać go)
• odczynu pH
– zapisać i odczytać reakcję dysocjacji jonowej, przedstawić je modelowo i anionów reszt kwasowych
– wykrywać roztwory kwasów i zasad za pomocą papierka wskaźnikowego
– wymienić wskaźniki służące do określania odczynu roztworu
– wykryć kwasy i zasady różnymi wskaźnikami
– zdefiniować pojęcie bezwodnika kwasowego
– podać przyczyny powstawania kwaśnych opadów
„Wodorotlenki”
Należy:
– wyróżnić wzory wodorotlenków spośród wzorów sumarycznych innych związków chemicznych
– wymienić właściwości fizyczne (charakterystyczne) i chemiczne(reaktywność) poznanych wodorotlenków
– omówić budowę i skład pierwiastkowy cząsteczek poznanych i wodorotlenków
– zapisać nazwy ,wzory sumaryczne i strukturalne (kreskowe !!) wodorotlenków
– wskazać zasady jako roztwory przewodzące prąd elektryczny
– podać metody otrzymywania poznanych kwasów tlenowych , beztlenowych i wodorotlenków
– zapisać i odczytać reakcje otrzymywania poznanych wodorotlenków
– odróżnić wodorotlenek od zasady
– wyjaśnić pojęcia:
• wodorotlenku
• zasady
• dysocjacji elektrolitycznej,
• elektrolitu
• anionu (i nazwać go)
• kationu (i nazwać go)
• odczynu pH
– zapisać i odczytać reakcję dysocjacji jonowej, przedstawić je modelowo i określić ładunki kationów metali
– wykrywać roztwory kwasów i zasad za pomocą papierka wskaźnikowego
– wymienić wskaźniki służące do określania odczynu roztworu
– wykryć kwasy i zasady różnymi wskaźnikami
– zdefiniować pojęcie bezwodnika kwasowego
– podać przyczyny powstawania kwaśnych opadów
„Sole i ich zastosowanie”
- wzory sumaryczne (uzgadnianie) i nazwy soli
- reakcje otrzymywania soli zapis i opis reakcji ( różne metody)
- rozpuszczalność (osady, tablica rozpuszczalności)
- zapis reakcji otrzymywania soli jonowo
- dysocjacja soli
- występowanie soli w przyrodzie
- Sole w życiu człowieka