KLASY III


POWTÓRZENIE Z CHEMII DO EGZAMINU GIMNAZJALNEGO

ZAGANIENIA DO OPRACOWAŃ ( „ściąg”)

 

 

„Świat substancji ”

 

–       podstawowy sprzęt laboratoryjny

–       substancje stałe, ciekłe i gazowe  – fizyczne i chemiczne właściwości substancji

–       otrzymywanie mieszanin substancji

–       podział i rozdzielanie mieszanin niejednorodnych oraz jednorodnych

–       rozdzielanie mieszanin

–       pojęcie reakcji chemicznej substraty i produkty reakcji

–       substancje proste i złożone

 

„Budowa atomu ”

 

–       budowa rozmiary, masy i model atomu

–       ważne pojęcia:

  • proton
  • neutron, elektron,
  • powłoka elektronowa,
  • liczba masowa,
  • liczba atomowa,
  • izotop,
  • elektron walencyjny

–       budowa układu okresowego, nazwy grup,

–       zależność między budową atomu a położeniem w układzie okresowym

 

„Łączenie się pierwiastków I ”

–        rodzaje wiązań chemicznych (atomowe, kowalencyjne spolaryzowane, jonowe)

–        wzory strukturalne i sumaryczne ( ustalanie)

–        wartościowość pierwiastków w związków chemicznych

„Łączenie się pierwiastków II”

 

–       równania reakcji chemicznych

–        substraty i produkty

–        uzgadnianie równań reakcji chemicznych

–        prawa chemiczne

„Woda i roztwory wodne”
– właściwości fizyczne wody (przemiany fizyczne)
– występowanie wody w przyrodzie
– budowa cząsteczki wody
– rozpuszczalność (co to jest, odczytywanie wykresów)
– czynniki mające wpływ na rozpuszczanie się substancji w wodzie
– rodzaje roztworów
– stężenie procentowe (definicja, wzór, zadania)


„Kwasy”

Należy:

–       wyróżnić wzory kwasów spośród wzorów sumarycznych innych związków chemicznych

–       wymienić właściwości fizyczne (charakterystyczne) i chemiczne (reaktywność) poznanych kwasów omówić budowę i skład pierwiastkowy cząsteczek poznanych kwasów zapisać nazwy ,wzory sumaryczne i strukturalne (kreskowe !!) poznanych kwasów oraz wodorotlenków

–       podać wartościowość reszty kwasowej

–       wskazać kwasy i zasady jako roztwory przewodzące prąd elektryczny

–       podać metody otrzymywania poznanych kwasów tlenowych , beztlenowych zapisać i odczytać reakcje otrzymywania poznanych kwasów tlenowych i beztlenowych

–       wyjaśnić pojęcia:

• kwasu
• dysocjacji elektrolitycznej,
• elektrolitu
• anionu (i nazwać go)
• kationu (i nazwać go)
• odczynu pH

–       zapisać i odczytać reakcję dysocjacji jonowej, przedstawić je modelowo i anionów reszt kwasowych

–       wykrywać roztwory kwasów i zasad za pomocą papierka wskaźnikowego

–       wymienić wskaźniki służące do określania odczynu roztworu

–       wykryć kwasy i zasady różnymi wskaźnikami

–       zdefiniować pojęcie bezwodnika kwasowego

–       podać przyczyny powstawania kwaśnych opadów

 

 

„Wodorotlenki”

Należy:

–         wyróżnić wzory wodorotlenków spośród wzorów sumarycznych innych związków chemicznych

–         wymienić właściwości fizyczne (charakterystyczne) i chemiczne(reaktywność) poznanych wodorotlenków

–         omówić budowę i skład pierwiastkowy cząsteczek poznanych i wodorotlenków

–         zapisać nazwy ,wzory sumaryczne i strukturalne (kreskowe !!) wodorotlenków

–         wskazać zasady jako roztwory przewodzące prąd elektryczny

–         podać metody otrzymywania poznanych kwasów tlenowych , beztlenowych i wodorotlenków

–         zapisać i odczytać reakcje otrzymywania poznanych wodorotlenków

–         odróżnić wodorotlenek od zasady

–                           wyjaśnić pojęcia:
• wodorotlenku
• zasady
• dysocjacji elektrolitycznej,
• elektrolitu
• anionu (i nazwać go)
• kationu (i nazwać go)
• odczynu pH

–         zapisać i odczytać reakcję dysocjacji jonowej, przedstawić je modelowo i określić ładunki kationów metali

–         wykrywać roztwory kwasów i zasad za pomocą papierka wskaźnikowego

–         wymienić wskaźniki służące do określania odczynu roztworu

–         wykryć kwasy i zasady różnymi wskaźnikami

–         zdefiniować pojęcie bezwodnika kwasowego

–         podać przyczyny powstawania kwaśnych opadów

 

„Sole i ich zastosowanie”

 

  • wzory sumaryczne (uzgadnianie) i nazwy soli
  • reakcje otrzymywania soli zapis i opis reakcji ( różne metody)
  • rozpuszczalność (osady, tablica rozpuszczalności)
  • zapis reakcji otrzymywania soli jonowo
  • dysocjacja soli
  • występowanie soli w przyrodzie
  • Sole w życiu człowieka